Metoda projektu jest jedną z ciekawszych metod aktywnych. Oto propozycja zastosowania tej metody w praktyce. Projekt "Biblioteka" może być realizowany w VI klasie szkoły podstawowej lub w I klasie gimnazjum.
Opis poszczególnych punktów:
1.Wybór tematu projektu. Biblioteka szkolna pełni ważną rolę w życiu każdego ucznia. Dzięki książkom dzieci poznają szerzej otaczający je świat. Z drugiej strony biblioteka jest doskonałym źródłem danych do opracowania przy pomocy komputera i odpowiednich programów różnych dokumentów. Czerpiąc informacje z biblioteki i obserwując jej pracę, można przygotować dokument tekstowy, łącząc w nim różne obiekty np. teksty, rysunki, wykresy i tabele. Można też stworzyć bazę danych, wyszukać informacji o wybranych bibliotekach na stronach WWW czy też za pomocą plakatu zachęcić uczniów do czytania. Ten bogaty i różnorodny zakres zagadnień związany z działalnością biblioteki szkolnej jest dobrą podstawą do realizacji międzyprzedmiotowego projektu. Przedmioty, na których będzie realizowany projekt:
- matematyka.
- informatyka
- język polski
2. Odniesienie do podstawy programowej. Informatyka.
- posługiwanie się komputerem w przygotowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym.
- opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków i motywów.
- stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin.
Matematyka.
- diagramy i proste wykresy przedstawiające dane empiryczne.
- graficzne przedstawianie zależności liczbowych (tam gdzie to możliwe z użyciem technologii informacji)
- odczytywanie informacji z prostych wykresów i diagramów różnego typu.
Język polski.
- motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury.
- pisanie tekstów kierowanych do różnych adresatów.
- pisanie z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, a także estetykę tekstu.
Ścieżka czytelnicza i medialna.
- czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb poznawczych.
- wyszukiwanie materiałów na określony temat za pomocą katalogów i kartotek.
3. Cele projektu.
3.1 . Cele ogólne:
- wprowadzenie do pracy nad projektem zespołowym
- posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną
- korzystanie z komputerów i TI w zbieraniu i analizowaniu różnych informacji i prezentacji danych
- zbieranie danych liczbowych i ich graficzna prezentacja
- poznanie pracy biblioteki szkolnej
- poznanie rodzajów tekstów literackich
- korzystanie z katalogów alfabetycznych i rzeczowych.
3.2 Cele sczegółowe (operacyjne)
Uczeń:
- wykorzystuje programy użytkowe np. Notatnik, Word, Paint, Works do przygotowywania dokumentów
- porządkuje informacje w komputerze
- poznaje różne sposoby przedstawiania i wykorzystania informacji
- wykonuje obliczenia dla określenia i zobrazowania zależności między danymi
- tworzy prostą bazę danych
- współpracuje w grupie przy realizacji wspólnego projektu
- komunikuje się innymi uczniami z wykorzystaniem TI (sieć lokalna)
- wykonuje proste obliczenia procentowe
- przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli
- odczytuje dane z tabeli, wykresu i diagramu
- wyszukuje strony WWW
- analizuje i ocenia otrzymane wyniki
- dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu
- poznają pracę biblioteki szkolnej, katalogi
- poznaje rodzaje literatury oraz różne wydawnictwa informacyjne
4. INSTRUKCJA DLA UCZNIA
4.1 Temat projektu. Biblioteka szkolna – każdy powinien korzystać z jej usług. Czytanie książek rozwija nasze horyzonty myślowe. Każdy, kto czyta, ten żyje podwójnie. Przyjrzyjmy się jak wygląda poziom czytelnictwa w naszej szkole. Co czytamy chętnie, a co nam się nie podoba? Jak dużo i jak często wypożyczamy książki? A może są wśród nas uczniowie, którzy jeszcze nie zdążyli się zapisać do biblioteki? Co zrobić, aby uczniowie chętniej i więcej czytali? Jak zachęcić innych do czytania?
4.2 Zagadnienia proponowane do przygotowania projektu
- Krótki opis biblioteki szkolnej
- Poziom czytelnictwa
- Liczba czytelników
- Liczba woluminów
- Prosta baza danych
- Plakat czytelniczy
- Znak graficzny - logo
- Informacja o godzinach otwarcia
- Sposób korzystania z katalogów bibliotecznych
- Wybrane strony WWW – biblioteki w Polsce.
- Wybierz się do biblioteki szkolnej i zbierz informacje dotyczące:zasad funkcjonowania biblioteki, poziomu czytelnictwa, stanu woluminów, zakupu nowych książek.
- Zaprojektuj i sporządź prostą bazę danych dla kilkunastu książek.
- Wykonaj znak graficzny "LOGO" szkolnej biblioteki.
- Zaprojektuj i wykonaj plakat zachęcający do czytania i korzystania ze szkolnej biblioteki.
- W Słowniku Języka Polskiego wyszukaj hasła: " katalog alfabetyczny" i "katalog rzeczowy".
- Na lekcji języka polskiego dowiesz się, jak korzysta się z tych katalogów.
- Każdy uczeń opracuje wybrane zagadnienie i zapisze je w osobnym pliku tekstowym lub graficznym. Następnie kopiuje ten dokument do folderu o nazwie WSPÓLNY, do którego prawo zapisu mają wszyscy członkowie grupy.
Projekt przygotujecie w 5-osobowych grupach. Przejrzyjcie zagadnienia do opracowania. Rozdzielcie zadania pomiędzy siebie. Opracujcie harmonogram zaplanowanych prac. Ustalcie tytuły i kolejność poszczególnych rozdziałów projektu. Wybierzcie spośród siebie :
- lidera, który połączy wszystkie dokumenty w jedną całość
- sprawozdawcę, który przedstawi Waszą pracę całej klasie
- kronikarza, który będzie notował etapy pracy, ustalenia i zmiany.
4.3. Realizując projekt nauczysz się:
- podejmować grupowe decyzje
- rozwiązywać konflikty
- dzielić się rolami w grupie
- wykonywać proste obliczenia
- sporządzać tabele i wykresy
- zaprojektować prostą bazę danyc
- pisać i formatować teksty
- wyszukiwać strony WWW
4.4 Terminy konsultacji. (należy podac)
4.6 Prezentacja. (należy podać termin)
Prezentacja składa się z dwóch części:
- każda grupa otrzyma 10-15 minut na przedstawienie i omówienie przygotowanego dokumentu tekstowego,
- wystawa prac graficznych: plakatów i logo biblioteki.
Na zakończenie podzielicie się z klasą spostrzeżeniami, co i w jaki sposób nauczyliście się podczas wykonywania wspólnej pracy, gdzie zdobywaliście informacje, czy czerpaliście je z innych przedmiotów, jak przebiegała komunikacja między członkami zespołu i nauczycielem. Stwierdzicie, jakie zagadnienia przysporzyły najwięcej kłopotu.
4.7 Kryteria oceny projektu:
- informatyka:
- właściwy dobór narzędzi TI,
- estetyka wykonania poszczególnych dokumentów,
- sposób przedstawienia informacji,
- oryginalność i pomysłowość,
- zaangażowanie wszystkich członków grupy w pracę ,
- matematyka:
- właściwy dobór danych,
- odpowiedni dobór typu wykresu,
- poprawność obliczeń,
- poprawny opis wykresu,
- analiza wykresów i wyciągnięcie wniosków,
- język polski:
- prawidłowy opis karty bibliotecznej,
- znajomość pojęć: katalog alfabetyczny i rzeczowy,
- umiejętność korzystania z katalogów bibliotecznych,
- znajomość podstawowych działów literatury pięknej,
- poprawność stylistyczna i ortograficzna tekstu.
W konkursie na najładniejsze logo oraz plakat wybierzemy najlepsze prace. W skład komisji oceniającej wejdą przedstawiciele wszystkich grup oraz zaprosimy nauczyciela plastyki.
5. Uwagi dla nauczyciela.
Projekt może być realizowany w klasie VI w miesiącu maju. Jest on podsumowaniem wiadomości i nabytych umiejętności w ciągu całego roku nauki informatyki oraz wiadomości i umiejętności skorelowanych z tematem projektu z matematyki i języka polskiego. Tematy poświęcone katalogom są realizowane zgodnie z programem w klasie VI. Należy tylko uzgodnić z nauczycielem języka polskiego termin przeprowadzenia lekcji bibliotecznych. Realizacji projektu poświęcone będą następujące lekcje:
- język polski 2 h. Temat: Korzystamy z katalogu alfabetycznego i rzeczowego
- matematyka 2 h. Temat 1: Graficzna prezentacja danych. Źródło danych: biblioteka szkolna. Temat 2: Odczytywanie danych z wykresów i diagramów i ich analiza
- informatyka 6 h. Temat: Wykonanie projektu "Biblioteka szkolna". Prezentacja Projektu.
AUTOR: MARIA MRÓZ nauczyciel szkoły podstawowej |